Den Svarta Shetlandsponnyn - KAPITEL 2

Tiden gick så snabbt och plötsligt var klockan 16.48 och mina föräldrar stod på gårdsplanen och  väntade. Jag åkte hemåt och senare ringde Annelie hem till oss och pratade om Aniro, mamma och pappa tyckte de var helt okej. Tänk att jag ska ha en egen häst under hela sommarlovet! Pratade jag för mig själv.
Jag somnade och drömde alla fina tankar jag och Aniro kommer ha.

Jag vaknade av att väckarklockan ringde 09.15 och de var dag för att klä på sig ridkläder och dra till stallet. De var första dagen på sommarlovet och de var en strålande sol på morgonen. Klockan hade blivit 09.28 när hon hade byt om och ätit frukost, idag så tog hon med lunch till stallet och en extra tröja om de skulle bli kalt.  Jag skyndade mig till stallet, de tog 10 minuter att cykla och Aniro hade flyttas in till privatstallet.
- Gud så gullig du är, hoppas du inte är lika sprallig som du ser ut att vara sen när vi ska rida. Sa Felicia till Aniro.
När de var inne i boxen och Felicia borstade honom kom Annelie förbi.
- Går de bra här? Frågade hon.
- Japp, han är så snäll! Svarade jag tillbaka.
- Säg till när du ska rida honom så kör vi en liten lektion! Sa hon och gick iväg.
Aniro busade lite när Felicia skulle kratsa hovarna, han puttade på hennes rumpa. Men till slut så ställde Felicia upp honom och han slappnade av igen. Hon gick iväg till skåpet med sina ryktsaker och godis och tog fram en morots bit och gav Aniro den.  Sedan gick hon in till sadelkammaren för att hämta hans sadel och Felicias schabrak. Han passade perfekt i de röda schabraket, hon gick ut till paddocken och ropade till Annelie:
- Jag ska bara tränsa sen kommer jag! Hon pekade tummen upp och jag tränsa honom, han vägra öppna munnen i början men tillslut så öppna han. De gick lugnt ut till paddocken och hon stannade mitt på medellinjen och hon skulle köra ett dressyr pass så hon var tvungen att ha extra långa stigläder.
Efter fem minuter..
- Du kan gå ut på C volten och träna honom i böjning åt höger, vi börjar i skritt! Sa Annelie.
Han gick super fint, jag behövde inte nästan göra något. Riktigt fin böjning i halsen hade han med, man såg att han hade gått i en hög klass i dressyr.
- Mycket fint Felicia! Du kan komma fram i trav och böja honom, försök sitta ner! Sa Annelie.
Jag satte gång han i trav och satte mig ner, de kändes som han inte trava. Han skumpade inget!
- Super Felicia, testa och släppa stigbyglarna! Ropade Annelie.
De gick lika bra de också, kände ingen skillnad.
- Du kan gå ut i fyrkants spåret och ta nåra galoppsprång och sen släppa tyglarna och värva ner honom! Sa Annelie och gick in i ridskolestallet för hon skulle ha en lektion.
Jag satte mig ner och fattade galopp, vilken fin galopp han hade.
Jag hoppade av honom lite senare och gick runt med honom. Efter fem minuter så gick hon in i stallet och ställde han i boxen och sadlade av honom. Felicia blev så glad eftersom de hade gått så bra på lektionen, hon borstade klart honom och hämtade lunch påsen för klockan hade redan blivit 13.24.
De sista hon skulle göra var att plocka höpåsar för kvällen och morgonen då de är inte hon som ger Aniro mat. Han har 3kg på kvällen och 2kg på morgonen.
30 minuter senare..
Felicias bästa vän hade kommit till stallet för att sköta Melinda. Felicia sprang in till Cafeet för att börja äta, hon hade med sig pastasalad, en macka och en stor festis.
Nu var hon mätt och belåten och gick igen ridskolestallet för att kolla vart Tuva, sin bästa vän var. Men såg inte henne någonstans så hon gick till Aniro, och där står Tuva.
- Har du sätt denna pluttisen, så gullig! Sa Tuva
- Ja, visst är han söt? Svarade felicia och gick in till honom.
- Är du inte klok?! De är en privathäst och jag ska fråga Annelie om jag får sköta den inte du!
- Tyvärr äger jag denna hästen under hela sommaren. Svarade Felicia.
Tuva sprang iväg och Felicia satte på Aniro grimman och tog ut honom, hon bad Annelie ta in honom vid 18 och ge honom mat.
Klockan hade redan blivit 16.37 och Felicia var tvungen att cykla hem och hon pussade Aniro och åkte hem.
På kvällen..
- Hur var det hoss Aniro idag? Frågade mamma.
- Jätte bra! Men jag går och lägger mig nu.
Jag lade mig i sängen och läste i en bok om Shetlandsponnys och somnade efter en stund.

Blir Tuva avendsjuk? De får ni se i kapitel 3!
Kommentera gärna vad ni tyckte om detta kapitlet =)
Skriv också några tips vad som kommer hända nästa kapitel om du har tips!


Kommentarer
Postat av: Annelie

Hehe, va roligt att huvudpersonerna heter Annelie & Felicia ;)

2012-05-10 @ 16:12:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0